Live Breaking News & Updates on Committee mighty ones

Stay informed with the latest breaking news from Committee mighty ones on our comprehensive webpage. Get up-to-the-minute updates on local events, politics, business, entertainment, and more. Our dedicated team of journalists delivers timely and reliable news, ensuring you're always in the know. Discover firsthand accounts, expert analysis, and exclusive interviews, all in one convenient destination. Don't miss a beat — visit our webpage for real-time breaking news in Committee mighty ones and stay connected to the pulse of your community

ושוב השקר הזה: הגז הטבעי הפחית את הזיהום?

ושוב השקר הזה: הגז הטבעי הפחית את הזיהום?
the7eye.org.il - get the latest breaking news, showbiz & celebrity photos, sport news & rumours, viral videos and top stories from the7eye.org.il Daily Mail and Mail on Sunday newspapers.

Sweden , Ashkelon , Hadarom , Israel , Tel-aviv , Benjamin-netanyahu , Yuval-steinitz , Olivier-fitoussi , Karin-elharar , Committee-mighty-ones , Shores-israel , Civil-israel

שש שנים למתווה הגז: קרן העושר כמעט ריקה, מחיר החשמל לא ירד, והתחרות מקרטעת

שש שנים למתווה הגז: קרן העושר כמעט ריקה, מחיר החשמל לא ירד, והתחרות מקרטעת
calcalist.co.il - get the latest breaking news, showbiz & celebrity photos, sport news & rumours, viral videos and top stories from calcalist.co.il Daily Mail and Mail on Sunday newspapers.

Haiti , France , Israel , Singapore , Kobe , Hyogo , Japan , Israelis , Yitzhak-tshuva , Yair-netanyahu , Benjamin-netanyahu , Yuval-steinitz

שטרסלר, הגז צריך להישאר באדמה

שטרסלר, הגז צריך להישאר באדמה
haaretz.co.il - get the latest breaking news, showbiz & celebrity photos, sport news & rumours, viral videos and top stories from haaretz.co.il Daily Mail and Mail on Sunday newspapers.

Israel , Committee-mighty-ones , Senior-nehemiah-strassler ,

ההימור של ישראל על גז טבעי משתלם? המומחים בכלל לא בטוחים

חוקרים מטילים ספק במסקנות "דוח אדירי" של משרד האנרגיה, שקבע כי יש להאיץ פיתוח ויצוא הגז מישראל • לדבריהם, אובדן ההכנסות שמציג אדירי כתוצאה מאי קידום המהלך שגוי ופיתוח מאגרי הגז עלול להתברר כלא כלכלי מוקדם מהצפוי • משרד האנרגיה: הנושא בבחינה

Paris , France-general- , France , Israel , Israeli , Daniel-rosenfeld , Karin-elharar , R-daniel-mader , University-hebrew , International-energy-agency , Greenpeace , Development-fields

יוסי כהן הוא זחוח, יהיר ומסואב - והוא רוצה להיות ראש ממשלה


את הצורך שלו להתחכך במיליארדרים הוא מסביר בכך שזה המילייה שלו. באמת? מה לכהן ולפאקר, שכל עסקיו באוסטרליה? או למילצ׳ן? כהן היה מפיק סרטים? איל קזינו ונדל״ן? הרי הניסיון שלו בעסקים הוא אפס עגול. אין לכהן כל סיבה עניינית להתחכך בפאקר, במילצ׳ן או באונגר. למשלם המסים, שמימן את כהן ואת המוסד, לא צמחה כל תועלת מההתרועעות שלו עם המיליארדרים. לעומת זאת, קל להבין מה הם הרוויחו מהמגע איתו: אנשי עסקים מפיקים תועלת רבה מכך שהם נתפשים בשוק העסקי כמקורבים לשלטון. פאקר, כמו שחשף גידי וייץ ב"הארץ" בחודש שעבר, ניסה להשתמש בשמו של כהן כדי לאיים על יריב עסקי שלו. כהן טוען שלא ידע את זה. כאן בדיוק נמצאת הבעיה: מצופה מכל בכיר שלטוני שיידע להיזהר מאנשים שעלולים לעשות בו שימוש, בוודאי כשמדובר בראש השירותים החשאיים.
כהן ניצל את הראיון ב"עובדה" כדי לאשר בחצי פה שהוא מעוניין להתמודד יום אחד על תפקיד ראש הממשלה. האם היחסים המפוקפקים שלו עם מיליארדרים יהיו לו לרועץ? סיכוי קלוש: כמעט לכל ראשי הממשלה בישראל ב–20 השנים האחרונות, בוודאי שלנתניהו, היתה חיבה עודפת למיליארדרים: אריאל שרון, אהוד אולמרט ואהוד ברק התבטלו בפני מיליארדרים אמריקאים וחיפשו ללא הרף את קרבתם. הכמיהה וההערצה של שרון, אולמרט ונתניהו לאנשים שצברו הון רב שיבשה את שיקול דעתם, סיבכה אותם בחקירות פליליות, החלישה אותם והביאה בסוף לנפילתם.
חלקם של המיליארדרים בהשחתה של הפוליטיקה והמדיניות בישראל מוצנע ומודחק בשיח הציבורי, בעיקר משום שחמשת כלי התקשורת העיקריים נשלטים בידי מיליארדרים מקומיים וזרים — הקריירות של בכירי הפוליטיקאים והעיתונאים תלויות בקרבה לאלפיון העליון.
לנגוצקי, שצפה גם הוא בראיון המביך עם ראש המוסד, ביקש להפנות את תשומת לבנו לסוגיה נוספת, מטרידה לא פחות: כמות המידע שסיפק כהן על שיטות העבודה של המוסד בכלל ועל המבצע לגניבת ארכיון הגרעין הצבאי של איראן בפרט.
בעשור האחרון מוכר לנגוצקי לקוראי המדורים הכלכליים כמי שאחראי לתגלית האנרגיה החשובה ביותר בישראל — מאגר הגז תמר. אבל בטרם נהפך לגאולוג וליזם בתחום, הוא בילה 40 שנה במערכת הביטחון, ובין השאר הקים את אגף המבצעים המיוחדים במחלקת האיסוף של אמ"ן.
עברו לתצוגת גלריה
יוסי לנגוצקיצילום: עופר וקנין
״כשראיתי את התוכנית הזאת, לחץ הדם שלי עלה ל–500", אמר לנו לנגוצקי. "מה שכהן אמר זה פשוט לא יאומן כי יסופר. מה בעצם קורה? אני מניח בביטחון של כמעט 100% שביום ראשון כל שבוע יושבים במשרדי מודיעין בטהרן, בביירות ובעזה ראשי הארגונים הרלוונטיים של אויבנו, ואומרים למתרגמים 'יאללה, יאללה, תביאו לנו כבר את התרגום של המאמרים בישראל'. החומרים המודיעיניים שמתגלגלים באמצעי התקשורת המודפסת או הוויזואלית שווים זהב לארגונים שאנחנו נלחמים בהם. אין מילים בפי. מדובר פה לא בסוד רגיל, אלא בסוד שהוא קודש הקודשים של הסודות״.
ללנגוצקי אין ספק שהמידע שמסר כהן ב״עובדה״ נועד רק למטרה אחת: קידום עצמי. ״הפטפטת היא פועל יוצא של ניסיון של אנשים בכירים — לא סתם בכירים, הכי בכירים שיש — להעצים את מעמדם ותדמיתם בציבור. אין על זה כל ויכוח, וזה איום ונורא״.
דיין חזרה במשדר על הטענה כי כהונת כהן היתה הצלחה אדירה. ייתכן. אבל לציבור ולעיתונאים יש יכולת אפסית להעריך באמת את איכות עבודתם של השירותים החשאיים. המוסד שולט בכל המידע על פעולותיו, והתקשורת תלויה בראשיו כדי לקבל פרטים. פערי המידע בתחום זה בין התקשורת לבין המוסד עצומים. אפילו המערכת הפוליטית מחזיקה במידע חלקי על הארגון. מה שכן ידוע הוא שתקציבו הוכפל בעשור האחרון. האם זה ארגון יעיל? אפקטיבי? כיצד נבחרות הפעולות שלו? האם הפעולות שלכאורה מצליחות משיגות לאורך זמן מטרות אסטרטגיות? מדיניות? ביטחוניות? האם המסמכים שהובאו מאיראן, שהם כנראה ישנים מאוד, סייעו בעצירת תוכנית הגרעין, או הסתכמו בעיקר במופע יחצ"נות? איש אינו יודע באמת.
אבל הפעולות של כהן לא תמיד נהנו מחיסיון. לפני שמונה לראש המוסד, כנראה בהמלצת מילצ'ן והודות לקרבתו לרעיית ראש הממשלה, עמד כהן בראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל). ההופעה הזחוחה שלו ב"עובדה" לא היתה הפעם הראשונה שלנגוצקי נתקל בו.
לנגוצקי היה אחד מאנשי הציבור הבודדים בישראל שיצא בשנים האחרונות נגד ״מתווה הגז״ — שורת הפטורים וההקלות שהעמיד נתניהו בסיוע משרדי האנרגיה והאוצר לזכייניות של קידוחי הגז.
עברו לתצוגת גלריה
יובל שטייניץצילום: Ronen Zvulun/רויטרס
כאשר נתקל נתניהו בהתנגדות מצד הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, פרופ' דיוויד גילה, הוא החליט לעקוף את רשות ההגבלים, שנהנתה בעבר מעצמאות, באמצעות שימוש בסעיף שקובע שבמקרה של סכנה ביטחונית ניתן להתעלם מהחלטותיו של הממונה. כדי לעשות זאת הוא נדרש לחוות דעת שקובעות שאסדרת משק הגז בדרך שבה הוא בחר היא חיונית לביטחון המדינה.
לדגל נקרא כהן, בתפקידו הקודם כראש המל"ל. הוא ניפק חוות דעת משונה, שבה נטען שהפטור מרגולציה הוא אינטרס ביטחוני ודיפלומטי של ישראל.
״ההיכרות הראשונה והיחידה שהיתה לי עם יוסי כהן היתה כשעסקו בנושא מתווה הגז, כשביבי הוציא שפן מהכובע: את התרגיל שאספקת גז למצרים תשפר את יחסינו מעל ומעבר", אומר לנגוצקי. "כהן, שהיה ראש המל"ל, הוציא לנתניהו מסמך שמאשר את העניין הזה. אני הוצאתי מסמך, הוא מצוי בדברי הכנסת, שבו אני אומר — אגדה, בבל"ת, מצרים לא צריכה שום גז מאתנו, זאת המצאה שלכם. איך זה ישפר את היחסים שלנו עם מצרים, אם הם לא זקוקים לגז הזה בכלל? מאז עברו כמה שנים והתברר שכמובן אני צדקתי: המצרים יכולים למכור לנו גז, כמה שאנחנו רוצים, להרבה מאוד שנים קדימה, אז מה כל הסיפור הזה? כשאני הקראתי את דברי בוועדת הכלכלה, כהן ישב שם וחייך, ואני אמרתי, יוסי, דחילק, איך אתה מגיש דבר כזה? אני מצטער שאני צריך להגיד לך את זה. אז הוא חייך, הוא היה נדיב, הוא אמר — יוסי, לא, לא, תאמר את מה שאתה חושב. אבל אז אמרתי לעצמי, אם בן אדם מסוגל להוציא מסמך כזה — יש לנו בעיה״.
כהן סיים את תפקידו במופע היחצ"נות אצל דיין, ויש לקוות שתחת הממשלה החדשה תחדל מערכת הביטחון להיות כלי פוליטי בידיו של ראש הממשלה. אבל נתניהו וכהן השאירו לממשלה החדשה ירושה קשה: משק אנרגיה שהאסדרה שלו משרתת את האינטרסים של חברות הגז.
שר האנרגיה היוצא, יובל שטייניץ, אינו ״דוגמן״ כמו כהן, אבל עולה עליו ביחצ"נות עצמית. לפני שנה הוא פירסם את הספר ״הקרב על הגז״, שחציו הראשון מעוגן במציאות וחציו השני הוא מז׳אנר הפנטזיה. בשנים האחרונות הצבענו כאן שוב ושוב על הסילופים והמניפולציות של שטייניץ — אבל ללנגוצקי יש תיאור חד יותר להתנהגות שר האנרגיה היוצא: ״הוא פטפטן ואיש הזוי ברמה גבוהה יותר, ובושה וכלימה שהיה שר במדינת ישראל. אני שופט אותו רק לפי הנישה המקצועית, ואני יודע על מה אני מדבר.
עברו לתצוגת גלריה
בנימין נתניהוצילום: אוהד צויגנברג
"אני אתן דוגמה אחת. אנחנו מדברים על נושא שקוראים לו 'כמה גז יש לנו'. שתי ועדות ממשלתיות — ועדת צמח ובהמשך ועדת אדירי — קבעו בגדול שכמחצית מעתודות הגז יישארו לישראל וכמחצית יהיה מותר לייצא. בעניין זה יש שאלה של אסטרטגיה: מי הם חכמי הדור שיודעים מה יהיה המצב הגיאופוליטי של ישראל בעוד 20 שנה, וכבר כיום מקבלים החלטות שיש להן משמעות כבדה מאוד? אני חושב שאיש לא יודע מימינו ומשמאלו, זאת פשוט נבואה. במאי 2015 בא לארץ ג'ון הופמייסטר, הנשיא לשעבר של חברת האנרגיה Shell, נפגש גם עם ביבי, ואמר: 'אל תייצאו גז. ישראל היא מדינה קטנה ומבודדת. יש חשש שבעוד 20 שנה תהיו בסיטואציה שלא תוכלו להשיג נפט בכמויות שאתם רוצים. קרה לכם נס, יש לכם גז, תשמרו את הגז, תבטיחו שיש לכם אנרגיה ל–50 שנה, אם תגלו בהמשך מעבר לתגליות העכשוויות עוד גז, סחתיין, תייצאו. אבל אל תעשו את זה קודם'.
"והנה, מופיע מר שטייניץ, השר, ד"ר יובל שטייניץ, ואומר את המשפט הבא: 'בים הישראלי יש עוד ארבעה שדות תמר ועוד שני לווייתנים'. בבל"ת ברמה שלא תתואר. שקר גס, אין דבר כזה בכלל. 'ומשום כך מותר לנו לייצא, מה אתם מודאגים? נכון שהשארנו כמות גז רק ל-20 שנה, אבל אני אומר לכם על סמך חוות דעת שניתנה לי שיתגלה עוד הרבה מאוד גז'. וזה שקר!"
לנגוצקי מסביר ששטייניץ עיוות נתונים של סקר צרפתי, שקבע שבאגן הלבנט (החלק המזרחי של הים התיכון) יש 2,100 מיליארדי מטר מעוקב של גז. אלא שאגן הלבנט כולל בנוסף לים הכלכלי (האזור שבו מותרת פעילות כלכלית של המדינה) של ישראל גם שטחים עצומים בים הכלכלי של לבנון, סוריה, קפריסין ומצרים. "עכשיו, זה לא רק שהתבלבל שם. לא, הוא התעקש לאורך כל הזמן ואמר את זה. כשהוא אמר שיביא חברות אחרות אמרתי לו: 'תשמע, יש לי ניסיון בעולם, חברות לא יבואו לפה, אין סיכוי, אין, יבדקו את הנתונים ויגידו לך שאין בשביל מה לבוא'. וזה בדיוק מה שקרה. ההר הוליד עכבר״.
שאלנו את לנגוצקי אם ייתכן ששרשרת רגולטורים שהיו אמורים להסדיר את תגליות הגז נהפכו בפועל ללוביסטים של המונופול. תשובתו היתה נחרצת, והיתה לו דוגמה מאלפת: "אני חותם על מה שאתה אומר (על הרגולציה של הגז; ג"ר). אספר פה בפעם הראשונה דבר מה שמעולם לא סיפרתי. חברי הטוב ד"ר צ'רלי דרוקמן, שמת לפני כשנתיים, היה ממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה. כל מה שאני אומר פה לגבי הצורך למנוע את יצוא הגז — גם הוא חשב. כשאמרתי לו: 'אתה הממונה לענייני הנפט, למה אתה לא זועק?' הוא אמר: 'אם אזעק, לא אגיע לפנסיה'. אני מדייק בלשוני. אין כל ספקות, ואני אמרתי את זה וכתבתי את זה כמה פעמים: הטייקונים בחברות השונות מסובבים סביב האצבע את בעלי התפקידים המרכזיים ביותר בכלכלה הישראלית. אין על זה כל ויכוח״.
עברו לתצוגת גלריה
המיליארדר ג'יימס פאקרצילום: TYRONE SIU/רויטרס
הרקורד של הממשלה החדשה במינויים בשבועיים האחרונים הוא מעורב: לצד סילוק מאכערים ומשרתים של נתניהו והליכוד מעמדות המפתח לטובת אנשי מקצוע, בוצעו גם שורה של מינויים דומים להפליא למסורת המושחתת הישראלית. מינויו הצפוי של דני נוה, מקורבם של נוחי דנקנר ואביגדור ליברמן, לתפקיד המיותר של נשיא ארגון הבונדס, מראה שהתיאבון של ממשלת "השינוי" לריפוד מקורבים על חשבון משלם המסים גדול לא פחות מזה של נתניהו ולהקתו.
המבחן האמיתי של ממשלת "השינוי" יהיה בשחרור הרגולציה והחוקים מלפיתתן של קבוצות האינטרס, כמו מונופול הגז. לאורך התהליך שבו הכפיף נתניהו את מדיניות האנרגיה לאינטרסים של ברוני הגז, בלטה שתיקתם של רוב הפוליטיקאים מהאופוזיציה. עכשיו הם בשלטון. תוך כמה חודשים יתברר אם הם מסוגלים ורוצים לעשות שינוי — גם כאשר הוא כרוך בעימותים עם אנשים וארגונים שאינם צבועים מפלגתית, אלא בצבע אחד: צבע הכסף.
תגובות

Egypt , Beirut , Beyrouth , Lebanon , Australia , Israel , Iran , Tehran , China , Gaza , Israel-general , Syria

"עצרו את קידוחי הנפט!" • פעילי סביבה מחיפה והצפון עלו לכנסת | חי פה

"עצרו את קידוחי הנפט!" • פעילי סביבה מחיפה והצפון עלו לכנסת | חי פה
haipo.co.il - get the latest breaking news, showbiz & celebrity photos, sport news & rumours, viral videos and top stories from haipo.co.il Daily Mail and Mail on Sunday newspapers.

Jerusalem , Israel-general , Israel , Arbel , Ha-afon , Doha , Ad-daw-ah , Qatar , Yuval-steinitz , Dannon-kiryat-bialik , Lieberman-karin-elharar , Karin-elharar